Groep 6/7/8 (2017-2018)

Fijne zomervakantie!

"Het is weer vakantie, yeah!" De leerlingen zongen uit volle borst het vakantielied mee. Op het plein werd een kring gemaakt met alle leerlingen en leerkrachten van de school. Na een heel schooljaar hard gewerkt te hebben mag straks iedereen heerlijk gaan genieten van een welverdiende vakantie. Over 6 weken zien we elkaar weer, maar dan allemaal weer een groep hoger. Fijne vakantie allemaal!

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Groep 8 middag

Spelletjesmiddag van Groep 8

Vorige week was groep 8 naar het Lichtschip geweest, om spelletjes te doen met alle groep 8 kinderen van de drie scholen die naar dezelfde school gaan. Er was een geluksspel en een brugklasspel. We kregen een blad en een IPad om informatie te zoeken over onze nieuwe school. We waren verdeelt in groepjes van onze niveau of middelbare school.

~ Gabrysia & Anna

Milieupark Lelystad

Wij zijn met groep 6/7/8 naar milieupark Lelystad geweest. 
We kregen eerst een presentatie, daar werd verteld wat ze allemaal deden in het park. Toen moesten we zoeken op een plaat wat goed en wat slecht was voor het milieu. Het team met de oranje hesjes kregen een rondleiding en de kinderen met een geel hesje gingen in een soort puzzel doen. Daarna gingen de twee teams wisselen en de winnaar ishet paarse team geworden, waaronder Rick, Mati, Jelte en Weslie. Ze konden kiezen uit een auto op zonnenergie of een knuffelaapje. We hebben veel geleerd over wat er met ons afval gebeurd.

Geschreven door Mijntje Mulch en Merel Schilder, groep 8 

 

Workshop Graffiti

Verslag van de workshop: Graffiti spuiten

We gingen met 16 kinderen, 4 begeleiders en er was een atelier juf die ons graffiti les gaf. Als eerste gingen we een schets maken van de eerste letters van onze voor- en achternaam. Toen we dat hadden gedaan moesten we de letters uitknippen. Daarna kregen we een schort, mondkapje en handschoenen voor bescherming. Er stonden schildersezels buiten waar een wit papier op hing. Daarna moesten we de letters opplakken. En toen mochten we spuiten, je was vrij in wat je deed en mocht alle kleuren gebruiken. Toen we klaar waren moest je de letters van je witte papier eraf halen. We deden de mondkapjes af/handschoenen uit en ons schort af. Daarna mochten we de creaties meenemen, en nu hangen ze bij ons in de school!

 

Geschreven door Anna Ros en Maja Gorter

Workshop Streetdance / hiphop

Donderdag 12 april heeft groep 6/7/8 een workshop streetdance/hiphop mogen volgen bij het Cultuurbedrijf in Emmeloord. De kinderen hebben hier een choreografie aangeleerd en aan het eind van de les deze laten zien aan de ouders die deze dag mee waren. Tijdens deze groepsdans was er ook de ruimte om eigen toffe dansmoves te laten zien. Al met al weer een geslaagde ochtend!

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Tweede prijs bij schoolvoetbal meisjes

Op woensdag 11 april werd voor de 39ste keer het schoolvoetbal van de Noordoostpolder gehouden. De meisjes van Basisschool de Horizon en De Regenboog hebben onder leiding van meester Peter van De Horizon het tot de finale weten te schoppen. De meiden zijn, na een spannende wedstrijd, tweede geworden. De actiefoto's zijn te vinden op onze website.

Van harte gefeliciteerd meiden!

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Nationale Boomfeestdag



Wij zijn met groep 6/7/8 naar de Nationale Boomplantdag in Marknesse geweest.

We gingen samen met de andere scholen RKB De Horizon en CBS Het Lichtschip met de bus naar het Voorsterbos. In een groepje kreeg je vijf bomen. Toen we een paar bomen hadden geplant, gingen we met zijn allen een speurtocht doen. Wij hadden met onze groep 15 van de 18 vragen goed.

 Geschreven door: Merel Schilder, groep 8

Paddentrek

Paddentrek 2018 begonnen!

De vorst is uit de grond, de temperaturen stijgen en de padden, kikkers en salamanders gaan massaal naar de voortplantingsgebieden trekken.

Jaarlijks plaatst Staatsbosbeheer in het Kuinderbos een zogenaamd paddenraster. Dagelijks worden door veel vrijwilligers de schouders onder dit project gezet en worden duizenden padden, kikkers en salamanders veilig over de weg gezet. 

Vandaag was het onze beurt. Hoewel de nacht erg koud was voor een paddentrek hebben wij toch nog zo'n 22 amfibieën over kunnen zetten.

Met een heerlijk zonnetje, de wangen rood van de flinke wandeling en een toch wel koude wind, lieten de kinderen hun gevonden amfibieën vrij in de waterpoel. Wat een topdag!

Ouders, bedankt voor het mede mogelijk maken van deze geslaagde ochtend!

DaVinci: Nieuwste tijd

"Na de Franse Tijd komt er meer macht bij het volk te liggen. Door de Industriële Revolutie krijgen we een kapitalistich stelsel. Hier wordt de basis gelegd voor onze huidige samenleving en economie. Ons koningshuis en de rol van de koning verandert. Na de Wereldoorlogen komen we langzaam tot de Europese Unie, met een eigen munt: de Euro. De grenzen vervallen meer en meer en we worden steeds meer één volk: Europeanen." (DaVinci, 2015)

De komende weken gaan we werken aan het thema Nieuwste tijd. In dit thema behandelen we de patriotten en de Franse Revolutie, Nederland wordt modern, de Oranjes, het dagelijks leven tijdens de WO II, Tweede Wereldoorlog, na de oorlog, Nederlands-Indië, vredesmissies, dieren in en om het water, Nederland en het water, de multiculturele samenleving, de Europese Unie, groente en fruit, milieu en klimaat, telecommunicatie, jeugdcultuur en popmuziek. 

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Rots en Water

In de bovenbouw wordt de Rots en Water training gegeven. De leerlingen worden ondersteund in het ontwikkelen van sociale vaardigheden, innerlijke kracht, morele ontwikkeling en richtingsgevoel. Respect voor de ander, maar ook voor jezelf, is hierbij een centraal thema. 
De afgelopen periode hebben we de stootkussens weer gebruikt. Met oog voor rust, kracht en focus hebben de leerlingen verschillende oefeningen gedaan. 

Gastles mediawijsheid

Op maandag 12 februari hebben de leerlingen een gastles gehad over mediawijsheid door de bibliotheek in Emmeloord. Tijdens deze gastles is er in gegaan op het gebruik van offline en online media. De klas heeft regels opgesteld over het gebruik van WhatsApp en ervaringen uitgewisseld over o.a. het gebruik van internet. 's Avonds was er een informatieavond voor ouders van de hele school.

ProConnect & Snappet

Op De Regenboog willen we de leerlingen meer eigenaar maken van hun eigen leerproces. Daarom zijn we na de toetsweken gestart met het uitproberen van Snappet. Snappet is een rekenmethode op tablets, waarbij je op je eigen niveau sommen kunt verwerken. Tijdens de verwerking krijgen de leerlingen meteen te zien of ze een antwoord goed of fout hebben.
Naast het werken met Snappet kunnen we door de aanwezigheid van de tablets ook weer verbinding maken met het digibord, door bijvoorbeeld ProConnect. De leerlingen kunnen racen met racketjes of klimmen met aapjes tijdens het automatiseren van de rekentafels. 

Kerstfeest

Dit jaar was het thema van ons kerstfeest 'licht'. Ouders hebben thuis de gerechten bereid en op school hebben we hier heerlijk van gegeten tijdens het kerstdiner. Aansluitend hadden we een lichtjesroute door het dorp waarbij er verschillende opdrachten uitgevoerd werden. Het was een gezellig samenzijn met als afsluiting een warme kop chocolademelk, accordeonmuziek en zingende kinderen. 

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Sinterklaasfeest

Vol verwachting klopte ons hart toen Sinterklaas op dinsdag 5 december onze school een bezoekje kwam brengen. In de bovenbouw nam Sint plaats in de kring en bleek hij goed op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen in de klas, dit leidde tot veel hilariteit. Toen Sint en zijn Pieten weer verder gingen, hebben we in spelvorm de prachtige suprises uitgepakt en 's middags hebben we het pepernotenspel gespeeld.

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Schoen zetten

Ook dit jaar hebben we weer met de hele school onze schoen gezet.

En nu maar hopen dat Sinterklaas ook vindt dat we lief zijn geweest....

Tutorlezen

Twee keer in het jaar wordt er gelezen met een tutor. Dit betekent dat elke middenbouwleerling een tutor aangewezen krijgt die samen met hem/haar de leesoefening doet. De leerlingen zijn zelf eigenaar van dit proces. De tutor meet hoe de vordering is en geeft feedback aan de tutee. De tutee mag ook feedback geven aan de tutor en krijgt inzicht in zijn/haar eigen leesontwikkeling.

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Heropening school

Op maandag 30 oktober hebben we onze school heropend. Na maanden van verbouwen is het gebouw eindelijk klaar. 's Ochtends heeft wethouder Wijnants met Gabrysia (gr. 8) en Thomas (gr. 1) het lint doorgeknipt. Daarna hebben we een fotospeurtocht gedaan door de school. Gedurende de dag was het open school, dat betekent dat er veel mensen onze nieuwe school kwamen bekijken. 's Avonds hadden we de feestavond met allerlei spellen, loterij, springkussen en popcorn. De geur van popcorn hangt nog wel even in de school, op deze manier kunnen we nog even nagenieten van deze feestelijke dag.

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

DaVinci: Aziaten

"China is eeuwenlang het meest vooruitstrevende land op aarde geweest, met de uitvinding van buskruit, papier en producten van zijde en porselein. In de 18e eeuw was het ordelijke keizerlijke China hét voorbeeld voor veel Europese intellectuelen, een modelstaat. Daarna begon China achter te lopen, bij ons kwam de Industriële Revolutie en binnen een eeuw was het land een speelbal van het westen en Japan. Na decennia van chaos en experimenten volge eind 20e eeuw een groot herstel en in de toekomst zou het wel eens een hoofdrol in de wereldgeschiedenis kunnen gaan spelen."(DaVinci, 2015)


De komende werken we aan het thema Aziaten. In dit thema behandelen we het karakter van China, het Chinese keizerrijk tot 1368, het Chinese keizerrijk van 1368 tot 1911, draken, buskruit en andere uitvindingen, het communisme, modern China, klimaten en landschappen in China, rijst en ander Chinees eten, Tibet en Oosterse geneeswijzen.

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Proppen!

Wat doe je met een hele grote doos die nog in de gang staat?

Kijken hoeveel kinderen (en juffen) er in de doos passen.

Kinderboekenweek: 'Gruwelijk eng'

Vandaag was de opening van de Kinderboekenweek. De leerlingen mochten daarom gruwelijk eng verkleed op school komen. Om de school in te kunnen moesten de leerlingen eerst door een griezeltunnel. Quincy uit groep 8 heeft een griezelverhaal voorgelezen en daarna hebben we gedanst op het lied 'Gruwelijk eng' van Kinderen voor Kinderen.

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

DaVinci: Maori's

"De Maori's woonden eeuwenlang op Nieuw - Zeeland zonder contact te hebben met andere volken, waardoor hun cultuur heel oorspronkelijk is gebleven. Zij hadden voor die tijd zeer democratische gedachten, wat blijkt uit het feit dat de gemeenschapshuizen waar de leiders vergaderden voor andere mensen ook toegankelijk waren. Tevens werd alles in consensus besloten." (DaVinci, 2015)

De komende weken werken we aan het thema Maori's. In dit thema behandelen we het ontstaan van de aarde en de ontwikkeling van de werelddelen. De werelddelen Australië en Oceanië worden tevens behandeld. Daarnaast komt de kiwivogel en de evolutietheorie aan bod.

OBS de Regenboog, Ens - Groep 6/7/8 (2017-2018) -

Start nieuwe schooljaar

Een aantal leerlingen stond in de laatste vakantieweek al te trappelen om naar binnen te gaan, maar moest nog even wachten. Deze week zijn we dan eindelijk 'officieel' begonnen. De eerste weken draait het voornamelijk om het inslijpen van regels en routines, groepsvorming en maken we een start met de eerste instructielessen. Als groepsvormingsactiviteiten hebben we het gehad over de 'fantastische klasgenoot', deden we de marshmallowchallenge, gingen we staan op een rij, speelden we complimentenbingo, 1,2,3,11 en nog veel meer. Op deze manier leren we elkaar goed kennen, zodat we samen bouwen aan wederom een mooi schooljaar.